Monday, July 18, 2011

Resonance boleh mendatangkan kesan yang membina ,Resonance juga boleh mendatangkan kesan yang membahaya.

Resonance adalah satu gejalah dimana dua gelombang yang mengayun pada kekerapan (frequency)yang sama , berada pada fasa yang sama dan bergabung untuk menghasilkan gelombang yang lebih kuat
Gejala Resonance memberikan pelbagai manafat kehidupan kita , misal nya isyarat jelas untuk saluran radio yang tertentu diterima apabila frequency yang menghasilkan resonance dipilih melalui pengubah saluran radio(tuner).Irama (note) serunai berubah dengan perubahan ruang udara , kerana setiap ruang udara serunai hanya akan menghasilkan resonance untuk sesuatu note sahaja.
Namun Resonance juga dapat membawakan kesan yang buruk contoh Resonance dapat meruntuhkan jambatan, apabila ia mengalami daya luar yang mengayun dengan frequency yang sama dengan jambatan itu , seperti angin dan jejak kaki askar yang menyeberangi jambatan. Kaca tipis pecah apabila seorang penyanyi menyanyi dengan pitch yang sangat tinggi , kerana suara pitch yang tinggi mempunyai frequency yang sama dengan kaca.

Resonance boleh mendatangkan kesan yang membina ,Resonance juga boleh mendatangkan kesan yang membahaya.Hukum ini bukan sahaja benar dalam bidang fizik , malah benar dalam pentabiran negara. Pidator atau ucapan yang bertujuan untuk menghasut rakyat sungguh pun penuh dengan penipuan tapi sunnguh menarik dan memberikan kesan buruk kepada masyarakat.

Untuk menggelakan rakyat kita diperdayah oleh anasir jahat dan seterus nya terdedah kepada kesan resonance yang buruk , rakyat perlu diberikan pendidikan , maklumat dan bimbingan yang cukup supaya rakyat dapat berfikir secara matang dan rational.
Resonance boleh mendatangkan kesan yang membina ,Resonance juga boleh mendatangkan kesan yang membahaya
Mana kah kesan yang rakyat akan terima bergantung kepada
i) Kesungguhan untuk mempratikan BUDAYA KECEMERLANGAN ,ii)Ketabahan ,
iii) sikap rendah diri, iv)penerimaaan,v)kesetiaan ,vi)meritokasi ,vii)pendidikan dan viii) integriti yang ada pada rakyat
Hidup Satu Malaysia

No comments: