I) PRA MEDIASA
1Ahli RT mengesan Pergaduhan yang berlaku scara spontan/Ketegangan perhubungan dalam KRT masing masing
2)Ahli RT Melapurkan Kepada pengerusi RT mengenai Pergaduhan /Ketegangan perhubungan yang dikesan
3) Pengerusi RT menghubungi Mediator yang dilantik oleh JPNIN untuk menjalankan mediasi.
4) Pengerusi RT melapurkan mengenai kejadiaan pergaduhan/ Ketegangan perhubungan dengan serta merta kepada pegawai perpaduan daerah/pegawai perpaduan bahagian /penolong pegawai perpaduan
5) Pengerusi RT/Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan memastikan mediasi diadakan dengan serta merta untuk memulihkan keadaaan
II)Mediasi
6) Pengerusi RT/Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan mengadakan Pejumpaan dengan pihak yang terlibat
7)Mediator menjalankan Mediasi yang meliputi pekara pekara yang berikut
i) Mendengar pengaduan,ii) Tuntutan Kedua dua pihak ,iii)tawar menawar ,iv)menyelesaikan kebuntuan ,v)Persetujuan kedua dua pihak,vi)Pelaksanaan Persetujuan
8)Kaedah Mediasi yang digunakan oleh mediator adlah seperti berikut
i) Melihat dan Mendengar ,ii) Menilai ,iii)Mencadang ,iv) Mengadakan rundingan , v)Mendapat persetujuan antara dua pihak
9)Mediator melapurkan hasil mediasi kepada Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan
iii) Pasca Mediasi
10)Mediator Mengadakan case conferencing jika diperlukan sekiranya masih terdapat ketegangan perhubungan
11)Jika ketegangan masih berlaku mediasi kedua dijalankan oleh mediator seperti para ii)6
12)Pengerusi RT /PBD/PBB/PPP Merancang dan melaksanakan aktiviti pemulihan yang sesuai bagi memulihkan keadaan
13)Pengerusi RT /PBD/PBB/PPP membuat pemantauan secara rapi bagi memastkan kejadian tidak berulang lagi.
14)Pengerusi RT /PBD/PBB/PPP mengumpul dan melapurkan kes kes mediasi dan penyelesaian Kepada pengarah pengurusan perpaduan.
15)Pengarah pengurusan Perpaduanmembuat analisa dan menyediakan laporan bulana mengenai Kes kes mediasi yang diadakan
Wednesday, April 20, 2011
Mediasi Kes Polis
I)Pra Mediasi
1 Pihak Polis Menerima lapuran mengenai pengaduhan dari orang awan.
2)Pihak Polis menghubingi Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan mengenai pergaduhan tersebut untuk tujuan mediasi
3)Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan menghubungi mediator yang dilantik JPNIN untuk menjalankan Mediasi.
4)Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan memastikan mediasi dijalankan dengan serta merta
5)Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan mendapatkan laporan awal daripada mediator untuk tujuan urusan/bantuan yang diperlukan
II)Mediasi
6) Pengerusi RT/Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan mengadakan Pejumpaan dengan pihak yang terlibat
7)Mediator menjalankan Mediasi yang meliputi pekara pekara yang berikut
i) Mendengar pengaduan,ii) Tuntutan Kedua dua pihak ,iii)tawar menawar ,iv)menyelesaikan kebuntuan ,v)Persetujuan kedua dua pihak,vi)Pelaksanaan Persetujuan
8)Kaedah Mediasi yang digunakan oleh mediator adlah seperti berikut
i) Melihat dan Mendengar ,ii) Menilai ,iii)Mencadang ,iv) Mengadakan rundingan , v)Mendapat persetujuan antara dua pihak
9)Mediator melapurkan hasil mediasi kepada Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan
iii) Pasca Mediasi
10)Mediator Mengadakan case conferencing jika diperlukan sekiranya masih terdapat ketegangan perhubungan
11)Jika ketegangan masih berlaku mediasi kedua dijalankan oleh mediator seperti para ii)6
12)Pengerusi RT /PBD/PBB/PPP Merancang dan melaksanakan aktiviti pemulihan yang sesuai bagi memulihkan keadaan
13)Pengerusi RT /PBD/PBB/PPP membuat pemantauan secara rapi bagi memastkan kejadian tidak berulang lagi.
14)Pengerusi RT /PBD/PBB/PPP mengumpul dan melapurkan kes kes mediasi dan penyelesaian Kepada pengarah pengurusan perpaduan.
15)Pengarah pengurusan Perpaduanmembuat analisa dan menyediakan laporan bulana mengenai
Kes kes mediasi yang diadakan
1 Pihak Polis Menerima lapuran mengenai pengaduhan dari orang awan.
2)Pihak Polis menghubingi Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan mengenai pergaduhan tersebut untuk tujuan mediasi
3)Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan menghubungi mediator yang dilantik JPNIN untuk menjalankan Mediasi.
4)Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan memastikan mediasi dijalankan dengan serta merta
5)Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan mendapatkan laporan awal daripada mediator untuk tujuan urusan/bantuan yang diperlukan
II)Mediasi
6) Pengerusi RT/Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan mengadakan Pejumpaan dengan pihak yang terlibat
7)Mediator menjalankan Mediasi yang meliputi pekara pekara yang berikut
i) Mendengar pengaduan,ii) Tuntutan Kedua dua pihak ,iii)tawar menawar ,iv)menyelesaikan kebuntuan ,v)Persetujuan kedua dua pihak,vi)Pelaksanaan Persetujuan
8)Kaedah Mediasi yang digunakan oleh mediator adlah seperti berikut
i) Melihat dan Mendengar ,ii) Menilai ,iii)Mencadang ,iv) Mengadakan rundingan , v)Mendapat persetujuan antara dua pihak
9)Mediator melapurkan hasil mediasi kepada Pegawai Perpaduan daerah /Pegawai perpaduan bahagian /Pembantu pegawai perpaduan
iii) Pasca Mediasi
10)Mediator Mengadakan case conferencing jika diperlukan sekiranya masih terdapat ketegangan perhubungan
11)Jika ketegangan masih berlaku mediasi kedua dijalankan oleh mediator seperti para ii)6
12)Pengerusi RT /PBD/PBB/PPP Merancang dan melaksanakan aktiviti pemulihan yang sesuai bagi memulihkan keadaan
13)Pengerusi RT /PBD/PBB/PPP membuat pemantauan secara rapi bagi memastkan kejadian tidak berulang lagi.
14)Pengerusi RT /PBD/PBB/PPP mengumpul dan melapurkan kes kes mediasi dan penyelesaian Kepada pengarah pengurusan perpaduan.
15)Pengarah pengurusan Perpaduanmembuat analisa dan menyediakan laporan bulana mengenai
Kes kes mediasi yang diadakan
社区协调功作的一般程序
(一)准备程序:
1睦邻计划中心的成员也就是每一位社区的居民dou you义务观察社区上的纠纷或紧张现象
2睦邻计划中心的成员也就是每一位社区的居民douyou义务向睦邻计划中心的主席呈报社区上的纠纷或紧张现象
3睦邻计划中心的主席 联络国家团结局委任之社区协调功作人员
4睦邻计划中心的主席向国家团结局的区域办事处的官员提呈纠纷或紧张现象的报告
5睦邻计划中心的主席,国家团结局的区域办事处的官员(pegawai perpaduan daerah/pegawai perpaduan bahagian /penolong pegawai perpaduan)确保协调功作尽快展开以回复和谐
(二)会议程序:(Proses Mediasi)
6社区协调功作人员(Mediator) 国家团结局的区域办事处的官员(pegawai perpaduan daerah/pegawai perpaduan bahagian /penolong pegawai perpaduan) 尽快安排与当事人会面
7 协调功作包括了 社区协调功作人员(Mediator)i)协调功作包括了i)聆听投诉ii)让双方提出诉求iii)互相让步iv)解开盲点v)和解vi)实行和解
8)Kaedah Mediasi yang digunakan
i) Melihat dan Mendengar
ii)Membuat Penilaian
iii)Memberi cadangan\
iv)Mengadakan rundingan
v)Mendapat Persetujuan Keduadua pihak
9)Melapurkan hasi mediasi kepada Pegawai Perpaduan daerah ,pegawai peroaduan bahagian dan peembantu pegawai perpaduan
C)Pasca Mediasi
10 Mengadakan case conferencing jika diperlukan , sekiranya
masih terdapat ketegangan perhubungan
11)11 Jika ketegangan masih berlaku, mediasi kali kedua dijalankan seperti para A(ii)
12)Pengerusi RT/PPD/PPB/PPP Merancang dan melaksanakan aktiviti pemulihan yang sesuai bagi memulihkan keadaan
13)Pengerusi RT/PPD/PPB/PPP Membuat pemantauan secara rapi bagi memastikan
Penyelesaian kepada pengarah pengurusan perpaduan
14)Pengerusi RT/PPD/PPB/PPP Mengumpul dan melporkan keskes mediasi kepada Pengarah Pengurusan Perpaduan
15) ppp Membuat analisis dan menyediakan kes kes mediasi yang dijalankan
1睦邻计划中心的成员也就是每一位社区的居民dou you义务观察社区上的纠纷或紧张现象
2睦邻计划中心的成员也就是每一位社区的居民douyou义务向睦邻计划中心的主席呈报社区上的纠纷或紧张现象
3睦邻计划中心的主席 联络国家团结局委任之社区协调功作人员
4睦邻计划中心的主席向国家团结局的区域办事处的官员提呈纠纷或紧张现象的报告
5睦邻计划中心的主席,国家团结局的区域办事处的官员(pegawai perpaduan daerah/pegawai perpaduan bahagian /penolong pegawai perpaduan)确保协调功作尽快展开以回复和谐
(二)会议程序:(Proses Mediasi)
6社区协调功作人员(Mediator) 国家团结局的区域办事处的官员(pegawai perpaduan daerah/pegawai perpaduan bahagian /penolong pegawai perpaduan) 尽快安排与当事人会面
7 协调功作包括了 社区协调功作人员(Mediator)i)协调功作包括了i)聆听投诉ii)让双方提出诉求iii)互相让步iv)解开盲点v)和解vi)实行和解
8)Kaedah Mediasi yang digunakan
i) Melihat dan Mendengar
ii)Membuat Penilaian
iii)Memberi cadangan\
iv)Mengadakan rundingan
v)Mendapat Persetujuan Keduadua pihak
9)Melapurkan hasi mediasi kepada Pegawai Perpaduan daerah ,pegawai peroaduan bahagian dan peembantu pegawai perpaduan
C)Pasca Mediasi
10 Mengadakan case conferencing jika diperlukan , sekiranya
masih terdapat ketegangan perhubungan
11)11 Jika ketegangan masih berlaku, mediasi kali kedua dijalankan seperti para A(ii)
12)Pengerusi RT/PPD/PPB/PPP Merancang dan melaksanakan aktiviti pemulihan yang sesuai bagi memulihkan keadaan
13)Pengerusi RT/PPD/PPB/PPP Membuat pemantauan secara rapi bagi memastikan
Penyelesaian kepada pengarah pengurusan perpaduan
14)Pengerusi RT/PPD/PPB/PPP Mengumpul dan melporkan keskes mediasi kepada Pengarah Pengurusan Perpaduan
15) ppp Membuat analisis dan menyediakan kes kes mediasi yang dijalankan
社区协调会制度
社区协调会制度2010-07-29 22:05社区协调会制度一、协调会的含义
协调会是对涉及社区成员间的公益性、社会性事务以及一般矛盾、利益冲突,进行协商解决的会议制度。协调会制度是城市居民参与民主管理、民主决策、民主监督的组织形式。
二、协调会人员的组成
协调会由有关当事人、居委会主任、居委会民事调解委员会主任及有关社区工作人员组成。必要时,可邀请居民区党组织负责人、社区民警、办事处的司法助理等相关人员参加。
三、协调会的主要内容
协调会的主要内容包括:
(一)涉及社区成员公共利益的有关矛盾;
(二)成员间的民事纠纷、利益冲突;
(三)当事人请求协商解决的其他矛盾。
四、协调会的程序
(一)准备程序:
1、列出需要协商的事宜,在协调会召开前的七日内书面告知与会成员;遇到矛盾激化、重大纠纷和冲突时,可随时召开协调会。
2、协调会召开前,应先由居委会联系当事人和其他与会人员确定协调会召开的时间、地点,准备好相应的材料。居委会召集协调会时,可邀请区有关部门提供相关的政策和法律服务。
(二)会议程序:
1、会议先由当事人陈述事实和理由,然后由居委会主任分别询问当事人,明确矛盾、冲突或分歧的焦点所在,并据此进行协调,做好详实记录。
2、经协调达成一致意见的,应制作协调文书,由当事人核对后在书面协议上签字或盖章,参与协调会的其他相关部门人员也应同时签字盖章。
3、经协调不能达成一致意见的,也应由当事人以及其他参与协调会的人员在协调文书上签字或盖章,并由居委会主任告知相关当事人通过其他途径再行解决。
(三)后续程序:
1、协调会上不能形成一致意见的,如会后当事人达成一致的,须形成书面材料,并签字或盖章后交副本于居委会存档。
2、协调会上不能形成一致意见的,如当事人提出再次召开协调会的要求,居委会应予以同意,但对召开同一内容的协调会议,以三次为限。
五、协调会组织纪律:
(一)不办人情案、不拿吃、不受礼,保护当事人隐私,保护当事人诉讼权利。
(二)以事实为依据,以法律为准绳,结合相应政策和社会道德规范,查明事实,分清是非,在自愿基础上促使双方当事人达成协议。
http://hi.baidu.com/%BD%AD%B6%AB%C9%E7%C7%F8/blog/item/e4189515fa947073cb80c4e7.html
协调会是对涉及社区成员间的公益性、社会性事务以及一般矛盾、利益冲突,进行协商解决的会议制度。协调会制度是城市居民参与民主管理、民主决策、民主监督的组织形式。
二、协调会人员的组成
协调会由有关当事人、居委会主任、居委会民事调解委员会主任及有关社区工作人员组成。必要时,可邀请居民区党组织负责人、社区民警、办事处的司法助理等相关人员参加。
三、协调会的主要内容
协调会的主要内容包括:
(一)涉及社区成员公共利益的有关矛盾;
(二)成员间的民事纠纷、利益冲突;
(三)当事人请求协商解决的其他矛盾。
四、协调会的程序
(一)准备程序:
1、列出需要协商的事宜,在协调会召开前的七日内书面告知与会成员;遇到矛盾激化、重大纠纷和冲突时,可随时召开协调会。
2、协调会召开前,应先由居委会联系当事人和其他与会人员确定协调会召开的时间、地点,准备好相应的材料。居委会召集协调会时,可邀请区有关部门提供相关的政策和法律服务。
(二)会议程序:
1、会议先由当事人陈述事实和理由,然后由居委会主任分别询问当事人,明确矛盾、冲突或分歧的焦点所在,并据此进行协调,做好详实记录。
2、经协调达成一致意见的,应制作协调文书,由当事人核对后在书面协议上签字或盖章,参与协调会的其他相关部门人员也应同时签字盖章。
3、经协调不能达成一致意见的,也应由当事人以及其他参与协调会的人员在协调文书上签字或盖章,并由居委会主任告知相关当事人通过其他途径再行解决。
(三)后续程序:
1、协调会上不能形成一致意见的,如会后当事人达成一致的,须形成书面材料,并签字或盖章后交副本于居委会存档。
2、协调会上不能形成一致意见的,如当事人提出再次召开协调会的要求,居委会应予以同意,但对召开同一内容的协调会议,以三次为限。
五、协调会组织纪律:
(一)不办人情案、不拿吃、不受礼,保护当事人隐私,保护当事人诉讼权利。
(二)以事实为依据,以法律为准绳,结合相应政策和社会道德规范,查明事实,分清是非,在自愿基础上促使双方当事人达成协议。
http://hi.baidu.com/%BD%AD%B6%AB%C9%E7%C7%F8/blog/item/e4189515fa947073cb80c4e7.html
检察院每月两次民生活动进社区 协调纠纷提供咨询[图
(3月30日,金帆社区,开福区检察院开展便民法制宣传活动,该社区居民正在进行咨询。图/潇湘晨报滚动新闻实习记者 盛安陵)
红网长沙3月30日讯(潇湘晨报滚动新闻记者 任文婧 实习生 邓秋玲)3月30日上午9点,长沙市四方坪金帆小区内比往日热闹不少。附近的居民都被开福区检察院设置的法制宣传点吸引过来。
70多岁的唐爹爹六七十年代的时候供职于某公司,当了20多年的挖煤工人,退休后,公司却克扣了他的工龄工资和补贴,工作人员在听完唐爹爹的讲述后,解释了一些相关法律。
“每个月1日、15日我们都会派部分科室的干警去各个民生服务站,了解社区的情况,解答居民的法律疑问,定期进社区已经纳入了我们院日常工作的范畴。”长沙市开福区检察院检委会专职委员胡萍介绍,今年检察院继续秉持面向基层、服务基层的工作理念,辖区内14个社区(街道)联络室变更为民生服务站,为社区居民协调民事纠纷,进行法律咨询,关注基层群众最基本的民生问题。
工作人员还走访探望了安置在广福园小区的特困老人戴爹爹和爹老爹,给他们送去了大米、食用油和慰问金。
在辖区的14个社区(街道)民生服务站,开福区检察院共设有28名专职检察联络员、社区兼职联络员166名,从去年9月份至今,该院社区(街道)民生服务站共发放了约3万份法律相关知识宣传资料,还对3名特困刑事被害人协助解决5万元救助资金和就医、就业、上学问题。
http://news.rednet.cn/c/2011/03/30/2220743.htm
红网长沙3月30日讯(潇湘晨报滚动新闻记者 任文婧 实习生 邓秋玲)3月30日上午9点,长沙市四方坪金帆小区内比往日热闹不少。附近的居民都被开福区检察院设置的法制宣传点吸引过来。
70多岁的唐爹爹六七十年代的时候供职于某公司,当了20多年的挖煤工人,退休后,公司却克扣了他的工龄工资和补贴,工作人员在听完唐爹爹的讲述后,解释了一些相关法律。
“每个月1日、15日我们都会派部分科室的干警去各个民生服务站,了解社区的情况,解答居民的法律疑问,定期进社区已经纳入了我们院日常工作的范畴。”长沙市开福区检察院检委会专职委员胡萍介绍,今年检察院继续秉持面向基层、服务基层的工作理念,辖区内14个社区(街道)联络室变更为民生服务站,为社区居民协调民事纠纷,进行法律咨询,关注基层群众最基本的民生问题。
工作人员还走访探望了安置在广福园小区的特困老人戴爹爹和爹老爹,给他们送去了大米、食用油和慰问金。
在辖区的14个社区(街道)民生服务站,开福区检察院共设有28名专职检察联络员、社区兼职联络员166名,从去年9月份至今,该院社区(街道)民生服务站共发放了约3万份法律相关知识宣传资料,还对3名特困刑事被害人协助解决5万元救助资金和就医、就业、上学问题。
http://news.rednet.cn/c/2011/03/30/2220743.htm
社区协调 卫生改善
后泉路北二巷原摆放垃圾箱的位置现停放着一辆新AN7385私人车辆,经了解此车属于后泉路北二巷71号董茂成的车。
因后泉路每个巷道间都摆放着一个垃圾箱,每巷居民平时的生活垃圾都扔在此垃圾箱中,现后泉路北二道巷道口一边经营着服装店,一边停放着私人车辆,致使垃圾箱没有地方摆放。
2011年4月12日在金银路社区城建专干到现场了解情况后,又跟房东进行协调。日常生活产生垃圾无可避免,但是对于这些垃圾如何处理则关系到我们生活中的每一个人,谁也不愿意看到自己的生活环境里垃圾遍地,苍蝇满天飞。因此,在后泉路每个巷道都摆放着一个垃圾箱,这也是方便居民群众的生活,平时的生活垃圾有就近的地方处理,因此后泉路每个巷道都摆放着一个垃圾箱,这也是方便居民群众的生活,每天还有专人负责倒置此垃圾,这也是有利于城市卫生环境的改善和治理,也是每位市民应尽的责任和义务。但房东极不愿意将垃圾箱摆放到自己家旁边,社区城建专干又跟保洁员组长商议探讨,最后决定把后泉路北二巷的垃圾箱现暂时放置后泉路北十巷巷道口,房东和周边的邻居也表示同意。
http://sq.xj163.cn/content.aspx?id=61817
因后泉路每个巷道间都摆放着一个垃圾箱,每巷居民平时的生活垃圾都扔在此垃圾箱中,现后泉路北二道巷道口一边经营着服装店,一边停放着私人车辆,致使垃圾箱没有地方摆放。
2011年4月12日在金银路社区城建专干到现场了解情况后,又跟房东进行协调。日常生活产生垃圾无可避免,但是对于这些垃圾如何处理则关系到我们生活中的每一个人,谁也不愿意看到自己的生活环境里垃圾遍地,苍蝇满天飞。因此,在后泉路每个巷道都摆放着一个垃圾箱,这也是方便居民群众的生活,平时的生活垃圾有就近的地方处理,因此后泉路每个巷道都摆放着一个垃圾箱,这也是方便居民群众的生活,每天还有专人负责倒置此垃圾,这也是有利于城市卫生环境的改善和治理,也是每位市民应尽的责任和义务。但房东极不愿意将垃圾箱摆放到自己家旁边,社区城建专干又跟保洁员组长商议探讨,最后决定把后泉路北二巷的垃圾箱现暂时放置后泉路北十巷巷道口,房东和周边的邻居也表示同意。
http://sq.xj163.cn/content.aspx?id=61817
Subscribe to:
Posts (Atom)